diumenge, 20 de desembre del 2009

PAC 2.5 MINIPROJECTE : AVALUACIÓ

AVALUACIÓ DE L'APRENENTATGE

L’avaluació de l’aprenentatge assolit per part de l’alumnat és molt positiva. No només han treballat els conceptes de continguts i procedimentals establerts sinó que, i crec que és el més important, han assolit els conceptes d’actitud.... tant importants en el seu aprenentatge. Realitzar treballs en grup no és una tasca fàcil, però han mostrat interès, s’hi ha esforçat i la seva participació ha estat activa.
Al finalitzar el projecte cada alumne es va autoavaluar mitjançant una fitxa que els vaig proporcionar.

Amb l’activitat final els alumnes han demostrat que són capaços de millorar la seva pronunciació. No tots ho han fet amb la mateixa habilitat, els falta experiència amb aquest tipus de treball. Però cal tenir en compte dues coses :
.- no tots partien del mateix punt : hi ha alumnes que no havien fet mai francès i d’altres que fa 3 o 4 anys que assisteixen a classes particulars d’aquesta llengua.
.- no es podia pretendre que la pronunciació fos perfecta. És un treball llarg, l’important és prendre’n consciència i observar un progrés. Durant la resta de curs seguirem amb aquest treball.
Els alumnes han estat capaços de reflexionar sobre el funcionament de la llengua (establint les correspondències regulars entre el francès oral i escrit i sensibilitzant-se envers les particularitats de la llengua francesa) i d’utilitzar amb autonomia les TIC per obtenir informació. També han estat capaços d’adaptar-se al treball en grup, seguint les instruccions marcades, i mostrant interès i motivació per la tasca realitzada.
Per últim, m’agradaria destacar que ha estat molt interessant sentir les seves autoavaluacions. No estan acostumats a fer-ho, però al principi els vaig guiar, mostrant exemples d’argumentacions. Han estat capaços de ser crítics amb els seus treballs i els dels altres, sempre des del respecte


AVALUACIÓ TECNOLÒGICA
En el punt anterior ja he parlat sobre l’avaluació, però en aquest punt m’agradaria centrar-me concretament en l’avaluació tecnològica del disseny, la qual, m’agradaria avançar, ha estat positiva.
El procés del projecte s’ha dut a terme tal i com s’havia planificat inicialment amb lleugeres modificacions, com s’ha pogut observar al desenvolupament del procés. Noves propostes per una futura realització del projecte podrien ser compartir l’experiència de cada sessió fent un escrit al blog o bé disposar d’espais individuals per realitzar els treballs (cal tenir en compte que calia consultar arxius sonors)
Les activitats han partit dels coneixements previs dels alumnes, ells mateixos han decidit els continguts del treball, així com la seva estructura. Un cop dutes a terme les activitats planificades s’han assolit els aprenentatges i una mostra n’és el “manual de pronunciació” que han redactat els propis alumnes.
Els recursos tecnològics utilitzats han estat adequats, tot i que per aprofitar millor el temps de les classes hagués estat més positiu poder realitzar el treball des de l’aula d’informàtica, ja que el fet d’haver de dur els ordinadors portàtils a l’aula suposava una petita pèrdua de temps per repartir-los i recollir-los. Ha estat molt positiu disposar d’una aula amb projector, l’utilització del blog i el web www.voki.com, els ordinadors portàtils...
Cal remarcar alguns problemes tècnics : blog, voki... tot són recursos gratuïts que es poden trobar a Internet i estan exposats a la famosa frase “fora de servei temporalment”. Davant aquests inconvenients cal mantenir una actitud positiva... i ser flexible : si avui el servei no funciona no podem fer-hi res, ho intentarem demà. És per aquesta raó que cal tenir planificades altres activitats. Aquest va ser el cas del problema tècnic amb el web voki : va fallar justament l’últim dia que els alumnes podien crear el seu voki. El dia anterior a la sessió on s’havien d’escoltar totes les produccions. Davant aquest problema, vaig preparar un altre sistema per a fer una nova gravació a la classe i poder-hi reflexionar. També es va ampliar el plaç de temps per penjar els vokis pendents. Per sort, no va caldre recórrer al “pla b”. El mateix va passar amb les gravacions : no tothom tenia un micro per poder gravar. Però van saber trobar solucions : gravacions amb el mòbil o mp4, recursos tecnològics amb els que no havia comptat al principi.
Pel que fa als recursos personals considero que també han estat adequats : en tot moment els alumnes han comptat amb l’ajuda de la professora per ajudar-los o guiar-los. A més, el procés del projecte (aspectes teòrics tractats al punt del disseny) compta amb les parts necessàries per poder ser desenvolupat, tal i com s’ha pogut observar.
Per tant, com he avançat al principi d’aquest punt, l’avaluació tecnològica del projecte ha estat molt positiva.