diumenge, 20 de desembre del 2009

PAC 2.5 MINIPROJECTE : Introducció

Aquesta mini-PAC està relacionada amb els processos de disseny i implementació d’una seqüència didàctica sobre la fonètica francesa on es persegueix l’aprenentatge significatiu d’un grup d’alumnes de 4t d’ESO mitjançant la mediació de les TIC.

Quan s’aprèn una llengua hom es centra en la gramàtica i l’aprenentatge de vocabulari... però un dels punts més importants és la fonètica. De què ens serviria tenir uns coneixements teòrics bons si no podem utilitzar-los com cal? Si ens fixem en l’aprenentatge de llengües estrangeres a l’escola ràpidament ens adonarem que no es dóna prou importància a l’expressió oral. Falten hores? Cal canviar la metodologia? N’hi ha prou amb l’escolta d’un cd o el visionat d’un DVD?

Les TIC posen al nostre abast un gran nombre de documents àudio (ràdios, cançons, etc.) i de vídeos. La novetat no és el fet de poder veure un nadiu parlant (amb els vhs ja es podia fer), sinó al fet que podem accedir a vídeos d’actualitat. Això suposa no només una pràctica de la llengua sinó també dur-la a terme coneixent el context social real del país. Per altra banda, a Internet també podem trobar un gran nombre d’exercicis amb avaluació automàtica que faciliten un treball autònom per part de l’alumnat. A més, la possibilitat de gravar la veu, així com diferents programes que ens ajuden a millorar la pronunciació, ens permeten un treball ampli en l’àmbit de la pronunciació. Són molts els professionals de l’educació que s’han adonat d’això i han decidit treballar-hi. M’agradaria destacar el treball dut a terme per Alfredo Álvarez , que n’ha fet un bon recull a l’article “Las TIC en el aprendizaje del francés lengua extranjera (FLE) ” i al web www.onyva.es

Si som capaços d’introduir correctament les TIC (i tots els recursos que ens proporcionen) a l’escola podrem realitzar una tasca educativa que mostrarà diferències amb la que s’ha dut a terme fins ara. Si aconseguim que l’aprenentatge tingui significat per als alumnes millor serà la seva adquisició. En paraules de Jonassen : la tecnologia pot impulsar un aprenentatge més significatiu que afavorirà l’adquisició de coneixements als alumnes