diumenge, 1 de novembre del 2009

PAC 2.1 : S’HA PRODUIT EN MI UN CANVI CONCEPTUAL?

En aquesta PAC es demana que reflexionem sobre el nostre propi procés d’aprenentatge, recapacitant primer sobre si s’ha produït en nosaltres un canvi conceptual, reflexant en un cmap aquest canvi i mostrant els canvis que s’han produït en l’avaluació inicial.

A què ens referim quan parlem d’un canvi conceptual? Les teories constructivistes entenen el canvi conceptual com el resultat de la interacció de models mentals amb una nova informació comprensible produint una nova reconstrucció d’aquests models. Hi ha hagut una reorganització de conceptes? És a dir: quan he trobat informació que no corresponia amb les meves teories l’he ignorat o he intentat reconciliar-la amb el que ja sabia? El canvi ha estat intencional? És a dir : en el moment que he estat conscient que la meva comprensió era inadequada he percebut la necessitat d’un canvi?

Tenint en compte això puc respondre afirmativament : en mi s’ha produït un canvi conceptual. He pogut reflexionar sobre què estic aconseguint amb aquesta assignatura, però no només sobre què aconsegueixo, també he pogut reflexionar sobre com ho estic fent i quins són els canvis.
Al realitzar l’avaluació inicial em vaig adonar que els meus coneixements sobre les noves tecnologies eren pocs i pobres. Per tant, el meu canvi ha estat intencional ja que vaig ser conscient de la meva manca de coneixements sobre la temàtica i em vaig comprometre a esforçar-me a comprendre i analitzar la nova informació a la que tenia accés. El fet de realitzar una avaluació inicial m’ha permés reflexionar correctament sobre el meu canvi conceptual. Com si no podria dir si hi ha hagut canvi si no existís la “prova” d’aquesta avaluació inicial?

El model mental del que disposava relacionat amb aquest tema, com ja he dit, era molt pobre i escàs. Aquest model ha variat. Tot i que em queda molt per aprendre m’adono que tinc ganes de saber-ne més. En el marc d’aquesta assignatura encara queda molt per treballar, ja que tot just hem fet la primera part. Fins al moment he llegit 2 dels quatre mòduls, he participat en el debat on he pogut interaccionar amb els companys, així com en el fòrum, he elaborat mapes conceptuals, etc. Tot el treball realitzat a la pac 1 m’ha permès fer més complex el meu model mental, incorporant nous conceptes, duent a terme una reestructuració.

En el canvi conceptual pren molta importància el context on adquirim els coneixements: segons el constructivisme el coneixement es construeix a partir de les interaccions amb el medi. Per tant, el context on es construeixen les idees és molt important. En aquest sentit, la comunitat d’aprenentatge que ha suposat l’aula de l’assignatura ha ajudat al meu canvi conceptual. He pogut aprofitar les habilitats dels meus companys, conèixer les seves aportacions, participar dels seus dubtes i aprofitar els seus aclariments, etc.

Una de les eines que permeten facilitar l’aprenentatge significatiu que he descobert amb aquesta assignatura és el programa Cmap. Cal destacar-ne la seva facilitat d’ús. Però crec que el més important és el treball previ que demana a l’hora d’elaborar els mapes conceptuals.

Fins al moment he realitzat tres mapes conceptuals i diversos a-maps per al debat, tot seguint el model de Toulmin. A continuació mostraré l’evolució del meu mapa conceptual:









Mapa 1 : avaluació inicialAquest mapa és molt senzill, doncs desconeixia força la relació entre CTS










Mapa 2 : fet després de la lectura de l’article de Domènech i Tirado
En aquest mapa es mostra un augment dels coneixements, però hi ha molt poques proposicions, no sabia com reorganitzar-los. Vaig tenir accés als coneixements, em vaig adonar que era necessari un canvi, una reestructuració, però encara em faltaven eines per organitzar-ho tot.





Mapa 3. : fet després de la lectura del mòdul 1 i el debat.
Aquest mapa és molt més complert i els nodes que enllacen els diferents conceptes són més elaborats i la relació de cada proposició és clara i descriptiva. Em va caldre reflexionar molt per poder fer-lo.



L’evolució seguida per l’elaboració dels mapes ha requerit una revisió i reorganització de les meves estructures de coneixement. L’aprenentatge genera novetat i implica una nova comprensió de la realitat.

Un altre “descobriment” que he fet amb aquesta assignatura és el format dels debats. Amb l’experiència que he tingut amb els debats a la UOC, utilitzaria una sola paraula per definir-los : embolic. Però no sempre és així, com he pogut comprovar en aquesta assignatura. L’esforç requerit per cada participació (premisses, desenvolupament, conclusions) per poder redactar arguments convincents, tot i que no sempre reflectissin la nostra opinió (doncs formàvem part d’un “bàndol”) ha suposat una ampliació de coneixements, fins i tot una reelaboració.


El tema principal que hem tractat és la relació entre CTS. Ara observo el meu primer mapa conceptual (o més aviat esquema) i veig com és una mostra clara del meu canvi conceptual. Entre el primer esboç i el mapa 3 hi ha molta feina : la lectura dels mòduls (necessaris per entendre els diferents enfocaments teòrics), el fòrum, el debat, etc. Això no vol dir que aquest ja hagi acabat, tot just estic en procés, però podria afirmar que el canvi conceptual és significatiu ja que compleix els principis que es postulen en el mòdul: actiu (m’he compromès en el procés d’aprenentatge, buscant i processant la informació), intencional (voluntari i actiu) col·laboratiu i conversacional (s’ha produït en un ambient de treball cooperatiu on els companys hem format una comunitat on es construeix coneixement), constructiu (la nova informació s’ha adaptat als coneixements previs modificant els esquemes conceptuals), contextualitzat (les activitats estan situades en tasques significatives del món real ) i, per sobre de tot, reflexiu (hi ha hagut una reflexió sobre el procés i els aprenentatges)